Glosar.

Dicționar de termeni din marketing digital, explicați pe înțelesul tuturor.

Resources Page Image

A

A/B testing

O metodă de testare în care două versiuni de conținut cu o singură variabilă divergentă, cum ar fi subiectele e-mailurilor, sunt comparate pentru a determina care dintre ele produce cele mai bune rezultate.

Ad campaign (campanie publicitară)

Un plan de acțiune pentru modul în care un set de unul sau mai multe grupuri de anunțuri care împart un buget, țintirea locației și alte setări vor fi distribuite online.

Ad group (grup de anunțuri)

Un grup de anunțuri conține unul sau mai multe anunțuri care împart ținte similare. Fiecare dintre campaniile tale va fi alcătuită din unul sau mai multe grupuri de anunțuri.

Affiliate marketing

O strategie prin care companiile plătesc partenerii cu o comision pentru generarea de clicuri sau vânzări prin linkuri unice.

AI-driven chatbots

Chatboții bazați pe AI devin mai inteligenți cu fiecare interacțiune. Spre deosebire de boții bazați pe reguli, aceștia înțeleg contextul și pot gestiona sarcini mai complexe.

Analytics

Analiza este practica de identificare a informațiilor semnificative din seturi de date prin analiză.

Analytics tools

Instrumentele de analiză ajută companiile să colecteze, să organizeze și să interpreteze datele pentru a lua decizii informate.

Algorithm

Un set de instrucțiuni și criterii pe care un program sau o platformă le urmează pentru a îndeplini o sarcină.

Alt text

Textul alternativ este o descriere scurtă, scrisă a unei imagini cu scopul principal de a asista persoanele cu deficiențe de vedere.

Artificial intelligence

Inteligența artificială (AI) se referă la sistemele informatice care pot îndeplini sarcini cognitive asociate de obicei cu inteligența umană.

Audience retention

Retenția audienței se bazează pe perspectivele din analiza video, concentrându-se pe cât de bine videoclipul tău menține spectatorii angajați.

Audience segmentation

Procesul de împărțire a unui grup de oameni în grupuri mai mici pe baza unor criterii comune specifice.

B

Backend system

Partea unei aplicații sau site-uri web care gestionează funcționalitatea, procesează cererile, stochează datele și gestionează acțiuni.

Bid (Ofertă)

Suma pe care un marketer este dispus să o cheltuiască de fiecare dată când un potențial client face clic pe anunțul lor.

Bid strategy (strategie de ofertare)

O strategie de ofertare ar trebui să fie adaptată la diferite tipuri de campanii.

Bot

Prescurtare pentru 'robot'. Boții pot fi numiți și 'crawler'. Este un program care caută pe internet conținut.

C

Call to Action (CTA)

Un îndemn la acțiune (CTA) este o solicitare care te încurajează să întreprinzi o acțiune specifică, cum ar fi 'Înscrie-te', 'Află mai multe' sau 'Cumpără acum'.

Cart abandonment

Când un potențial client adaugă un articol în coșul său, dar nu finalizează achiziția.

Click-through-rate (CTR)

Măsoară procentajul destinatarilor de email care au făcut clic pe unul sau mai multe linkuri dintr-un email.

Click-to-open rate (CTOR)

Procentajul destinatarilor de email care au făcut clic pe unul sau mai multe linkuri dintr-un email, din totalul emailurilor deschise.

Content creation

Crearea de conținut se referă la producerea și partajarea materialelor precum videoclipuri, imagini, bloguri sau postări pe rețelele sociale.

Content marketing

Crearea și partajarea materialului online, cum ar fi videoclipuri, bloguri și postări pe rețelele sociale.

Conversions

Finalizarea unei activități care contribuie la succesul unei afaceri, cum ar fi efectuarea unei achiziții.

Conversion rate

Procentajul utilizatorilor sau vizitatorilor site-ului web care au finalizat o acțiune dorită sau conversie.

Conversion rate optimisation (CRO)

Procesul de creștere a procentajului utilizatorilor sau vizitatorilor site-ului web care finalizează o acțiune dorită.

Cost per click (CPC)

Suma pe care o plătește un marketer când cineva face clic pe anunțul lor.

Custom user interface

Aplicațiile mobile permit companiilor să creeze o experiență de utilizator unică și adaptată.

Customer journey

Calea pe care o parcurg clienții de la aflarea despre un produs până la obținerea răspunsurilor la întrebări și efectuarea unei achiziții.

Customer journey map

O hartă a călătoriei vizualizează fiecare pas pe care îl face un client.

Customer personas

Personajele reprezintă tipuri specifice de clienți din audiența ta.

CRM

Managementul relațiilor cu clienții (CRM) se referă la instrumentele și strategiile pe care companiile le folosesc pentru a gestiona interacțiunile cu clienții.

Customer feedback

Informațiile pe care clienții le furnizează despre experiențele lor.

Customer segmentation

Segmentarea este procesul de împărțire și categorizare a audienței tale în grupuri mai mici, țintite.

Customer service chatbot

Un chatbot pentru serviciul clienți este un program care poate conversa cu oamenii online.

Customer touchpoints

Orice interacțiune pe care o are un client cu o marcă în timpul călătoriei sale de achiziție.

D

Dashboard

O afișare vizuală care urmărește și arată indicatori cheie, perspective și date de performanță în timp real.

Data analytics

Monitorizarea și evaluarea datelor pentru a obține perspective acționabile.

Data-driven attribution

Atribuirea bazată pe date analizează punctele de contact din toate canalele—cum ar fi Google Search, anunțuri, rețele sociale și email—pentru a arăta cum interacțiunile conduc la obiective precum conversiile sau angajamentul.

Data reporting

Organizarea și sumarizarea datelor pentru a urmări performanța în eforturile de marketing și vânzări.

Digital marketing channels

Orice metodă de comunicare sau platformă pe care o afacere o poate folosi pentru a-și atinge audiența țintă online, cum ar fi rețelele sociale, site-urile web, emailul și aplicațiile.

Digital marketing strategy

O strategie de marketing digital este un plan care prezintă cum să folosești canalele digitale pentru a atinge obiectivele de marketing.

Display advertising

Anunțuri vizuale care apar pe site-uri web, adesea sub forma de bannere, imagini sau videoclipuri.

Domain name

Adresa ta web, sau 'numele de domeniu', este modul în care potențialii clienți te vor găsi. Este ceea ce tastezi în fereastra browserului pentru a ajunge la orice site web, cum ar fi www.google.co.uk.

E

e-Commerce

Vânzarea produselor și serviciilor online prin site-uri web și aplicații mobile, inclusiv prin piețe online și comerț social.

Earned channels

Recenzii, acoperire media și distribuiri sociale organice generate de alții.

Email bounce rate

Procentajul emailurilor trimise care nu au putut fi livrate în inbox-ul destinatarului.

Email campaign

Un set de emailuri trimise unei audiențe specifice cu un obiectiv clar, cum ar fi promovarea unui produs, partajarea știrilor sau stimularea angajamentului.

Email Marketing

Procesul de trimitere a mesajelor către o listă de abonați existenți pentru a partaja informații, a stimula vânzările sau a crea o comunitate.

Etică

Principii morale care ghidează luarea deciziilor, inclusiv așteptările pentru comportament și comunicare.

G

Gemini

Folosește Gemini, un asistent AI generativ, pentru conversații naturale și asistență cu sarcini precum crearea de conținut, sumarizarea informațiilor și brainstorming-ul ideilor.

Generative AI

Un tip specific de AI este AI-ul generativ (gen AI), care este AI care poate genera conținut nou, cum ar fi text, imagini sau alte media.

Global marketplace

O piață globală permite companiilor să acceseze și să servească clienți din întreaga lume prin platforme digitale și site-uri web.

Google Ads

Această platformă de publicitate online conectează companiile cu miliarde de potențiali clienți pe Google Search, YouTube și alte site-uri web.

Google Analytics

Această platformă de analiză oferă perspective aprofundate asupra traficului site-ului web și aplicației, precum și asupra comportamentului utilizatorilor.

Google Alerts

Monitorizează mențiunile online ale mărcii tale sau tendințele industriei în timp real.

Google Search Console

Cu acces la Search Console, poți obține perspective asupra performanței site-ului tău în rezultatele Google Search.

GPS

Sistemele de Poziționare Globală (GPS) folosesc informații de la sateliți pentru a calcula o locație. Telefoanele mobile, aplicațiile și serviciile, cum ar fi Google Maps, folosesc GPS pentru a localiza poziția unui utilizator.

I

Influencer-generated content

Orice postare creată de un influencer care promovează produsele sau serviciile unei mărci. În multe țări, aceste postări trebuie să fie dezvăluite legal ca anunțuri sau conținut sponsorizat.

Influencer marketing

Procesul de a obține persoane influente să susțină sau să menționeze o marcă, produs sau serviciu urmăritorilor lor pe rețelele sociale.

Insight

Informații care sunt descoperite prin cercetare sau analiza datelor și asupra cărora se poate acționa pentru a beneficia o strategie de marketing.

Interactive elements

Elementele interactive, cum ar fi sondajele sau întrebările, sunt funcții din videoclipuri care încurajează spectatorii să interacționeze direct.

Internationalisation

Internaționalizarea este actul de proiectare a produselor, serviciilor și proceselor în moduri care sunt potrivite pentru piețele din mai multe țări.

IP address

Fiecare server are o adresă IP unică, cum ar fi 142.251.46.174 pentru Google.com, care ajută computerele să îl găsească pe internet. Gândește-te la ea ca la o adresă digitală care se asigură că fiecare server este ușor de localizat.

K

Key Performance Indicator (KPI)

O măsurătoare folosită pentru a evalua cât de reușită este o afacere în efortul său de a atinge un obiectiv de afaceri sau marketing.

Keywords

Un termen de căutare pe care oamenii îl folosesc pentru a găsi informații, produse sau servicii online.

L

Legislație

O lege sau un set de legi, stabilite de obicei de un organ de guvernare dintr-o anumită regiune sau țară.a unei cantități excesive de cuvinte cheie în conținutul tău, ceea ce poate însemna că se citește nenatural.

Local business

Afacerile sunt considerate locale dacă servesc clienți care sunt geografic aproape de ele. De exemplu, clienți și potențiali clienți în raza a 10 mile de un magazin sau locație.

Local directories

Directoarele locale găzduiesc profiluri de afaceri și ajută căutătorii să găsească o afacere când este relevantă pentru căutarea lor și locația lor. Exemple includ Google Business Profile, Yelp și Foursquare.

Localizare

Localizarea este procesul de adaptare a unui produs, serviciu sau conținut nu doar lingvistic, ci și cultural și funcțional, pentru a satisface nevoile, preferințele și așteptările specifice ale unei audiențe țintă dintr-o anumită piață geografică sau culturală.

M

Macro conversion

O conversie macro este o acțiune finalizată pe site-ul tău web care reprezintă o realizare semnificativă pentru afacerea ta, de obicei legată direct de obiectivele tale. De exemplu, o tranzacție de achiziție sau o trimitere de formular.

Macro influencer

Influenceri cu 1 milion de urmăritori sau mai puțin.

Manual CPC

CPC-ul manual permite unei afaceri să își stabilească propriul cost maxim per click (CPC) pentru anunțuri. Aceasta diferă de strategiile de ofertare automatizate alimentate de AI, care stabilesc sumele de ofertă pentru tine.

Max CPC

O ofertă pe care o afacere o stabilește pentru a determina cea mai mare sumă pe care sunt dispuși să o plătească pentru un click pe un anunț.

Mega influencer

Influenceri cu 1 milion sau mai mulți urmăritori.

Metrici

Măsurători cuantificabile care sunt folosite pentru a urmări și evalua un obiectiv de afaceri. De exemplu, ratele de deschidere măsoară câți destinatari au deschis un email, ajutându-te să evaluezi eficacitatea liniilor tale de subiect.

Micro conversion

Un răspuns finalizat care indică faptul că un utilizator se îndreaptă către o tranzacție de achiziție finalizată. Conversiile micro includ potențiali clienți care adaugă un articol într-un coș de cumpărături, se înscriu la un newsletter sau urmăresc un videoclip demo al produsului.

Micro influencer

Influenceri cu 100.000 de urmăritori sau mai puțin.

Misiune

Scopul unei afaceri și modul în care se diferențiază de altele din industria sa. O misiune este concentrată pe prezent ('ce și cum'), în timp ce o viziune este concentrată pe viitor ('de ce').

Mission statement

Scopul unei afaceri și modul în care se diferențiază de altele din industria sa.

Mobile apps

O aplicație mobilă este un program pe care îl descarci dintr-un magazin de aplicații pe telefonul sau tableta ta. Se află direct pe dispozitivul tău, făcându-l ușor de accesat și folosit ori de câte ori ai nevoie.

N

Nano influencer

Influenceri cu 10.000 de urmăritori sau mai puțin.

Native upload

Încărcarea videoclipului tău direct pe o platformă, cum ar fi YouTube sau TikTok, mai degrabă decât să faci link de la o altă sursă.

Natural language processing capabilities

Procesarea limbajului natural a AI poate înțelege și analiza limbajul uman, făcând mai ușor să obții perspective din text precum recenziile clienților sau postările de pe rețelele sociale.

O

Offline functionality

Aplicațiile mobile pot oferi funcționalitate limitată chiar și când utilizatorul este offline, oferind acces la conținut sau funcții importante fără a avea nevoie de o conexiune la internet.

Omnichannel

O abordare unificată prin care o afacere se conectează cu clienții pe mai multe canale, cum ar fi online, în magazin și mobil.

Online marketplace

Un site web sau aplicație de la o terță parte care oferă produse de la o gamă de vânzători la prețuri competitive, cum ar fi Amazon și eBay.

Organic search

Oamenii care folosesc motoarele de căutare pentru a găsi produse sau servicii prin rezultatele motoarelor de căutare care nu sunt plătite sau sponsorizate.

Owned channels

Platforme și conținut pe care o marcă le gestionează direct, cum ar fi site-ul web, blogul și profilurile de pe rețelele sociale.

P

Paid advertising

Un tip de promovare digitală prin care mărcile plătesc pentru a afișa anunțuri pe platforme cum ar fi rețelele sociale, motoarele de căutare sau site-urile web.

Paid channels

Promovări digitale pentru care o marcă plătește, cum ar fi anunțurile și conținutul sponsorizat.

Pay-per-click (PPC)

Un model de publicitate digitală prin care advertiserii plătesc o taxă de fiecare dată când se face click pe anunțul lor.

Payment services

Permit oamenilor să efectueze tranzacții, cum ar fi achiziționarea de articole online.

Product recommendation engine

Software care folosește inteligența artificială pentru a analiza datele clienților, a învăța ce produse i-ar putea interesa și a afișa acele produse clientului.

Points model

Un program de recompense care oferă clienților un echivalent în puncte pentru o valoare monetară determinată cheltuită pe parcursul mai multor achiziții.

Progressive Web Apps (PWA)

O Aplicație Web Progresivă (PWA) este o aplicație pe care o folosești în browser-ul tău—nu sunt necesare descărcări. Oferă funcții de aplicație mobilă precum notificările, dar doar acces offline limitat.

Push notifications

Unul dintre cele mai mari avantaje ale aplicațiilor mobile este capacitatea de a trimite notificări în timp real direct utilizatorilor, menținându-i actualizați și angajați.

Q

Qualitative data

Datele calitative sunt în esență orice informație descriptivă căreia nu îi poți atribui un număr. Aceasta ar putea fi opiniile oamenilor despre un produs nou, sau sentimentul și limbajul pe care oamenii îl folosesc pe rețelele sociale când vorbesc despre o marcă.

Quality score

Scorul de Calitate este o evaluare de la 1 la 10 folosită de motoarele de căutare pentru a măsura cât de relevante și utile sunt anunțurile, cuvintele cheie și paginile de destinație pentru utilizatori.

Quantitative data

Datele cantitative sunt orice poate fi măsurat numeric, cum ar fi numărul de urmăritori pe rețelele sociale sau suma vânzărilor pe care o face un site într-o lună.

R

Rank

Poziția unei pagini web în pagina de rezultate a motorului de căutare. Clasamentul unei pagini este determinat de un algoritm.

Relevanță

Cât de aproape se potrivește conținutul site-urilor web, site-urilor de rețele sociale etc. cu interogarea de căutare.

Responsive design

Permite site-urilor web și aplicațiilor să își ajusteze automat aspectul pentru o experiență optimizată și consistentă pe orice dispozitiv—fie că este desktop, laptop, tabletă sau telefon.

Retargeting

Afișarea anunțurilor către persoanele care au vizitat site-ul tău dar nu au întreprins acțiuni, cum ar fi efectuarea unei achiziții.

Return on investment (ROI)

O măsură a câtui profit se obține dintr-o investiție comparativ cu costul acesteia. În marketing, arată dacă o inițiativă, cum ar fi o campanie, a câștigat mai mulți bani decât a cheltuit.

Rule-based chatbots

Chatboții bazați pe reguli urmează un set fix de reguli pentru a răspunde la intrări specifice. Sunt ideali pentru sarcini simple precum răspunsul la întrebări frecvente—de exemplu, furnizarea programului magazinului sau a politicilor de returnare—dar nu sunt capabili să gestioneze întrebări sau cereri mai complexe.

S

Sales data

Informații pe care companiile le colectează despre activitățile lor de vânzări, interacțiunile clienților lor și modul în care funcționează afacerea lor.

Search algorithm

Un proces automatizat care ajută la localizarea informațiilor pentru a răspunde la interogarea unui utilizator.

Search engine

Un program software care ajută utilizatorii să găsească informații pe web. Funcționează prin explorarea miliardelor de pagini web, indexarea conținutului lor și apoi potrivirea acelui conținut cu interogarea de căutare a unui utilizator.

Search engine marketing (SEM)

Creșterea vizibilității unui site web pe o pagină de rezultate a motorului de căutare prin publicitate plătită.

Search engine optimisation (SEO)

Procesul de creștere a vizibilității paginilor site-ului web pe motoarele de căutare pentru a atrage mai mult trafic relevant.

Search engine results pages (SERPs)

Paginile de rezultate care apar când cineva efectuează o interogare de căutare.

Search query

Cuvintele introduse într-un motor de căutare.

SMART goals

O metodă de stabilire a obiectivelor care poate ajuta la definirea și măsurarea succesului obiectivelor unei campanii. Înseamnă 'specific,' 'măsurabil,' 'realizabil,' 'relevant,' și 'limitat în timp'.

Social commerce

Actul de vânzare prin site-urile de rețele sociale, cum ar fi TikTok Shop și Instagram.

Social media

Rețelele sociale se referă la orice instrument digital care permite utilizatorilor să creeze și să partajeze conținut public.

Social media analytics

Procesul de colectare, analizare și interpretare a datelor de pe site-urile de rețele sociale pentru a lua decizii informate.

Social media engagement

Se referă la acțiunile pe care oamenii le întreprind pe rețelele sociale, cum ar fi like-uri, favorite, comentarii, distribuiri, salvări, clicuri, hashtag-uri și mențiuni.

Social media management tools

Instrumente care reunesc conturile tale de rețele sociale, simplifică postarea și oferă perspective asupra performanței din toate site-urile tale de rețele sociale, toate într-un singur loc.

Social media marketing

Crearea, partajarea și promovarea conținutului pe site-urile de rețele sociale pentru a stimula angajamentul, a spori conștientizarea mărcii și a atinge obiective precum creșterea vânzărilor sau construirea loialității clienților.

Social media monitoring tools

Instrumente care urmăresc mențiunile mărcii tale, concurenților și temelor industriei pe site-urile de rețele sociale, permițându-ți să rămâi informat și să te angajezi în conversații relevante.

Social media report

Un document care compilează și analizează datele despre activitățile de pe rețelele sociale pe o perioadă specifică.

Social listening tool

Software care ajută la urmărirea mențiunilor unei mărci, cuvintelor cheie relevante și feedback-ului direct de pe mai multe site-uri de rețele sociale într-un singur loc.

Social share

Când un client distribuie un produs sau serviciu urmăritorilor săi de pe rețelele sociale.

Spam

Emailuri în masă nesolicitate și nedorite trimise unei liste largi de destinatari, adesea fără consimțământ prealabil.

Storyboarding

Procesul de planificare vizuală a videoclipului tău, scenă cu scenă. Ajută la conturarea acțiunilor cheie, dialogului și unghiurilor camerei, făcând procesul de filmare mai organizat.

Subject Line

Primul text pe care îl văd destinatarii, după numele expeditorului, când un email ajunge în inbox-ul lor.

Subscriber

O adresă de email care a optat să primească emailuri de la mărci sau afaceri.

SWOT

Un audit care identifică punctele forte, slăbiciunile, oportunitățile și amenințările unei companii.

T

Target market

O piață țintă este un grup de consumatori căruia o companie își propune să vândă. Deși poate fi locală, acest modul se concentrează pe piețele internaționale.

Target audience

O audiență țintă este o altă modalitate de a spune clienți țintă sau potențiali clienți noi. În contextul internaționalizării, audiența țintă este un segment clar definit de consumatori din piețele străine care sunt cel mai probabil să se angajeze cu și să beneficieze de produsele sau serviciile unei afaceri.

The 'See, Think, Do, Care' framework

Acest cadru ajută afacerile să mapeze etapele cheie ale călătoriei clientului, concentrându-se pe conștientizare, considerare, conversie și loialitate post-achiziție.

Translate

Traducerea este procesul de convertire a conținutului scris sau vorbit dintr-o limbă în alta, păstrând în același timp sensul și intenția originală.

U

UCG

Conținutul generat de utilizatori (UGC) este conținut creat de oameni, cum ar fi clienții, care prezintă o marcă. UGC-ul organic este distribuit din interes personal sau experiență, fără așteptarea unei plăți, în timp ce UGC-ul plătit este creat cu bună voință pentru compensație.

User experience (UX)

Experiența utilizatorului (UX) este modul în care o persoană—utilizatorul—se simte în interacțiunea cu sau experimentarea unui produs. În designul site-urilor web, UX-ul bun se asigură că site-ul tău este ușor de navigat, atractiv vizual și satisface nevoile utilizatorilor în mod eficient.

USP

O explicație a motivului pentru care un produs sau serviciu este mai bun decât concurența.

V

Valori

Principiile și etica de bază ale unei afaceri care definesc modul în care afacerea ar trebui să se comporte și să comunice.

Video analytics

Analiza video oferă perspective asupra audienței tale, inclusiv demografia, obiceiurile de vizionare și nivelurile de angajament. Aceste perspective pot dezvălui modele în comportamentul audienței, ajutându-te să identifici ce părți ale videoclipului tău performează cel mai bine și unde angajamentul începe să scadă.

Viziune

Obiectivele pe termen lung ale unei afaceri și ceea ce speră să realizeze în viitor.

W

Web analytics

Procesul de urmărire și analizare a comportamentului vizitatorilor pe site-ul tău web pentru a înțelege ce determină traficul, conversiile și angajamentul.

Web servers

Un server este un computer conectat la internet care stochează (sau 'găzduiește') conținutul site-ului tău web. Dacă folosești un constructor de site-uri web, acesta oferă serverul pentru tine, astfel încât să nu trebuie să îți faci griji despre configurare—concentrează-te doar pe crearea site-ului tău.

Websites

Site-ul tău web este ca și casa afacerii tale pe internet. Este locul unde potențialii clienți pot veni și pot învăța despre afacerea ta și ceea ce le poate oferi.

Hai să vorbim.

Nu ezitați, vă putem ajuta cu o consultație gratuită.

Adresă:

26 Bulevardul Timișoara, București București 061331

Urmăriți-ne:

© 2025 OMAROSA AGENCY. Toate drepturile rezervate.

Omarosa Logo